„Katicabogár a zöld fűben” – Természet megfigyelése és megjelenítése kreatív alkotással
A környezeti nevelés már a bölcsődei nevelés-gondozás során is fontos szerepet kap, hiszen a kisgyermekeket ebben az életkorban különösen nyitottá és fogékonnyá tehetjük a természet szépségeire, változásaira. A mindennapi tevékenységekbe beépítve a gyermekek játékos formában tapasztalatot szerezhetnek a környezetükről, így fejlődik bennük a természet iránti érdeklődés, kíváncsiság és megbecsülés.A következő tevékenység során a gyermekek a tavaszi természet egyik kedves szimbólumával, a katicabogárral ismerkedtek meg, miközben egyéni alkotásaikon keresztül saját élményeikre, tapasztalataikra építve kapcsolódtak a környezethez.
A bölcsődei nevelés egyik kiemelt célja, hogy a gyermekeket már kora életkorban közelebb hozza a természethez, és olyan élményekhez juttassa őket, amelyek segítenek a környezetükhöz való pozitív viszony kialakításában. A tapasztalatszerzés, az önálló felfedezés és az önkifejezés lehetősége mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek fogékonnyá váljanak a természeti jelenségek iránt, miközben fejlődik szociális, kommunikációs és érzelmi intelligenciájuk is.
A tavaszi időszak tökéletes lehetőséget biztosít arra, hogy a természeti változások megjelenjenek a bölcsődei nevelőmunka különböző területein. Jelen tevékenységsor a vizuális alkotás és a környezeti nevelés ötvözésével valósult meg, játékos, mégis tudatos pedagógiai tervezés mentén.
A kisgyermeknevelők előre kivágtak zöld és sötétzöld papírcsíkokat, amelyek a tavaszi fű színeit idézték meg. A gyermekek saját fehér kartonlapot kaptak, melyeket önállóan ragasztóztak be kenőfejes ragasztóval, majd szabadon helyezték el rajta a csíkokat, egyéni elképzeléseik szerint. Ez nemcsak az alkotói szabadság élményét adta meg számukra, hanem kiváló lehetőséget biztosított a finommotoros készségek fejlődésére is.
Miután a „fű” megszáradt, a gyerekek nyomhagyásos technikával piros pöttyöket nyomtak a lapokra – a kisgyermeknevelők által előkészített piros temperába mártva, szivacs ecsetüket. Ezekből alakultak ki a katicabogarak teste. A részletek – mint például a pöttyök, a katica feje és lábai – már a kisgyermeknevelők segítségével kerültek a képekre, ügyelve arra, hogy az alkotás gyermekközpontúsága megmaradjon.
A tevékenység egyszerre volt vizuálisan ösztönző, tapintásra épülő és szimbolikusan erős: a fű, mint természetes közeg, és a katica, mint a tavasz egyik kedvelt hírnöke, mindkettő lehetőséget adott a természet szépségének játékos felfedezésére.
A folyamat egyben környezeti nevelési célokat is szolgált. A gyermekek számára bemutatásra kerültek képes könyvek és leporellók a katicákról, megfigyeltük a tavaszi környezet változásait, beszélgettünk a zöld színekről és az élőlényekről. A tevékenységbe újrahasznosított eszközöket (kupakokat) is bekerülhetnek, amelyek játékos formában közvetíthetik0 a környezettudatosság alapjait.
A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a gyerekek aktívan és örömmel vettek részt a folyamatban. A nyomhagyás különösen motiváló volt számukra, sokan ismételni szerették volna. A közös beszélgetések során megjelentek a „katica”, „piros”, „zöld”, „fű” szavak, és látható volt az is, hogy a természetes motívumokkal való foglalkozás a szabad játékba is beépült a következő napok során.
A faliújságra kihelyezett képek segítették a családok bevonását, és megerősítették a szülők és kisgyermeknevelők közötti kapcsolatot.
Összességében ez az egyszerű, mégis komplex tevékenység remek példája annak, hogyan valósulhat meg egy élményalapú, művészeti és környezeti nevelési célokat is magában foglaló bölcsődei projekt, amely a gyermekek fejlődését több szinten támogatja – miközben maradéktalanul megőrzi a játék örömét.
Játéktevékenység tervezet - Katicabogár a zöld fűben
Terület: vizuális nevelés, környezeti nevelés
Cél: A természethez való pozitív viszony alakítása, a tavasz vizuális jegyeinek megfigyelése, alkotási élmény nyújtása, finommotorika fejlesztése
Módszer:
vizuális megfigyelés
nyomhagyásos technika
ragasztás
közös beszélgetés
Eszköz:
fehér karton/műszaki rajzlap
sötét-, világoszöld papírcsíkok
piros tempera, szivacsecset
kenőfejes ragasztó
fekete filc
képeskönyvek katicákról
opcionálisan: kupak, mint újrahasznosított eszköz
Korosztályi bontások, ajánlások
Korosztály | 20 hetes – 12 hónapos | 12 – 24 hónapos | 24 – 36 hónapos |
---|---|---|---|
Cél | Tapintási élmény, vizuális inger, közös alkotás élménye | Egyszerű önálló lépések elsajátítása, forma- és színfelismerés | Önálló, kreatív alkotás, környezeti elemek felismerése és megnevezése |
Feladat | A kisgyermeknevelő ragaszt, a gyermek megfigyel, tapint | A gyermek papírcsíkokat helyez el és pöttyöz temperával | A gyermek önállóan ragaszt, pöttyöz, saját ötlete alapján díszít |
Módszer | Közös tevékenység, nyomhagyás irányítottan, szóbeli megerősítés színekről | Részben önálló tevékenység, egyszerű instrukciók követése, színek megnevezése | Önálló folyamat, kreatív önkifejezés, beszélgetés a képről, tavaszról |
Eszközök | Zöld papírcsík, karton, piros tempera, szivacsecset, ragasztó | Ugyanezek + képeskönyv, leporelló | Ugyanezek + filc, kupak, egyéni díszítőelemek |
Nehézségi fok (összegzés) | Passzív részvétel, felnőtt irányít | Aktív, de irányított részvétel | Teljesen önálló részvétel, verbális megnyilvánulás |